تکنوصاف و آموزش لیسه گیری در صنعت آموزش صافکاری

آموزش لیسه‌گیری به طور کامل در آموزش صافکاری (آموزش PDR)

لیسه‌گیری یکی از روش‌های موثر و کاربردی در آموزش صافکاری (آموزش PDR) خودرو است که به منظور رفع خط و خش‌های سطحی و آسیب‌های کوچک بدنه خودرو انجام می‌شود. این تکنیک به دلیل سرعت و کارایی بالا، در میان متخصصان و مشتریان بسیار محبوب است. 


لیسه‌گیری چیست؟

لیسه‌گیری فرآیندی است که طی آن خطوط، خراش‌ها و فرورفتگی‌های جزئی روی بدنه خودرو با استفاده از مواد پرکننده (معمولاً خمیر یا رنگ مخصوص) و ابزارهای مناسب، به حالت اولیه بازگردانده می‌شوند. این روش بدون نیاز به رنگ‌آمیزی کامل، آسیب‌ها را برطرف کرده و ظاهر خودرو را بهبود می‌بخشد.


مزایای لیسه‌گیری

  1. هزینه پایین: در مقایسه با رنگ‌آمیزی کامل، لیسه‌گیری اقتصادی‌تر است.
  2. زمان کمتر: این فرآیند معمولاً در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.
  3. حفظ رنگ اصلی: با لیسه‌گیری، نیازی به رنگ‌آمیزی کل بخش آسیب‌دیده نیست و رنگ اصلی خودرو حفظ می‌شود.
  4. جلوگیری از کاهش ارزش خودرو: به دلیل حفظ رنگ اصلی، ارزش خودرو در زمان فروش کمتر کاهش می‌یابد.

ابزارهای مورد نیاز برای لیسه‌گیری

  1. لیسه پلاستیکی یا فلزی: ابزاری است که برای پخش کردن مواد پرکننده روی سطح آسیب‌دیده استفاده می‌شود.
  2. مواد پرکننده (خمیر یا بتونه مخصوص): برای پر کردن خراش‌ها و فرورفتگی‌های کوچک.
  3. رنگ مخصوص بدنه خودرو: برای تطبیق دقیق با رنگ اصلی خودرو.
  4. کاغذ سنباده: برای صاف کردن سطح و آماده‌سازی آن.
  5. پولیش و واکس: برای ایجاد براقیت و یکنواختی سطح.
  6. اسپری شفاف کننده: برای تثبیت رنگ و ایجاد پوشش محافظتی.

مراحل لیسه‌گیری در آموزش صافکاری (آموزش PDR)

۱. آماده‌سازی سطح

  • ابتدا سطح آسیب‌دیده باید تمیز و خشک شود تا هیچ‌گونه گرد و غبار، روغن یا آلودگی وجود نداشته باشد.
  • استفاده از مواد شوینده مناسب و دستمال‌های نرم برای اطمینان از تمیزی سطح الزامی است.

۲. سنباده‌کشی سطح

  • با استفاده از کاغذ سنباده مناسب (معمولاً با درجه زبری ۱۰۰۰ یا بالاتر)، سطح خراشیده صاف و آماده می‌شود.
  • این مرحله به از بین بردن لبه‌های تیز خراش و ایجاد چسبندگی بهتر برای مواد پرکننده کمک می‌کند.

۳. استفاده از مواد پرکننده

  • خمیر یا بتونه مخصوص باید با استفاده از لیسه به صورت یکنواخت روی محل آسیب‌دیده اعمال شود.
  • فشار مناسب روی لیسه، به پر شدن کامل خطوط و خراش‌ها کمک می‌کند.
  • پس از اعمال خمیر، زمان کافی برای خشک شدن مواد لازم است (معمولاً ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بسته به نوع ماده).

۴. سنباده‌کشی مجدد

  • پس از خشک شدن مواد پرکننده، مجدداً سطح با کاغذ سنباده صاف می‌شود تا یکنواختی سطح و هماهنگی آن با بخش‌های اطراف تضمین شود.

۵. تطبیق رنگ و رنگ‌آمیزی سطح

  • رنگ مخصوص بدنه خودرو باید دقیقاً با رنگ اصلی خودرو تطبیق داده شود.
  • با استفاده از اسپری رنگ یا قلم‌مو، رنگ روی سطح اعمال می‌شود.
  • برای هماهنگی بیشتر، معمولاً از اسپری تثبیت‌کننده رنگ استفاده می‌شود.

۶. پولیش نهایی

  • پس از خشک شدن رنگ، با استفاده از پولیش و واکس، سطح براق و یکنواخت می‌شود.
  • این مرحله به حذف خطوط اضافی و ایجاد ظاهری کاملاً طبیعی کمک می‌کند.

نکات مهم در لیسه‌گیری

  1. تطبیق دقیق رنگ: یکی از مهم‌ترین مراحل لیسه‌گیری، تطبیق رنگ جدید با رنگ اصلی خودرو است. در صورت عدم تطابق، نتیجه نهایی چندان رضایت‌بخش نخواهد بود.
  2. زمان‌بندی مناسب: زمان کافی برای خشک شدن مواد پرکننده و رنگ بسیار مهم است تا از ایجاد ترک یا خرابی در آینده جلوگیری شود.
  3. تمرین و مهارت: لیسه‌گیری نیاز به دقت و تجربه دارد؛ بنابراین انجام آن توسط متخصص یا با آموزش مناسب توصیه می‌شود.
  4. ابزار مناسب: استفاده از ابزارهای باکیفیت و مواد استاندارد تاثیر مستقیمی بر نتیجه نهایی دارد.

کاربردهای لیسه‌گیری

  1. رفع خراش‌های ناشی از تصادفات جزئی.
  2. پر کردن خطوط عمیق روی بدنه خودرو.
  3. بازسازی زیبایی خودرو بدون نیاز به رنگ‌آمیزی کامل.
  4. آماده‌سازی خودرو برای فروش و افزایش ارزش ظاهری آن.

جمع‌بندی

لیسه‌گیری یکی از روش‌های کاربردی و کم‌هزینه برای بهبود ظاهر خودرو و رفع آسیب‌های جزئی است. با رعایت مراحل ذکرشده و استفاده از ابزار و مواد مناسب، می‌توان نتایج حرفه‌ای و رضایت‌بخشی به دست آورد. این روش به دلیل حفظ رنگ اصلی و صرفه‌جویی در زمان و هزینه، به‌ویژه برای خراش‌های کوچک، بسیار ایده‌آل است. با تمرین و یادگیری تکنیک‌های صحیح، هر فردی می‌تواند این فرآیند را به صورت حرفه‌ای انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *