تکنوصاف و آموزش لیسه گیری در صنعت آموزش صافکاری
آموزش لیسهگیری به طور کامل در آموزش صافکاری (آموزش PDR)
لیسهگیری یکی از روشهای موثر و کاربردی در آموزش صافکاری (آموزش PDR) خودرو است که به منظور رفع خط و خشهای سطحی و آسیبهای کوچک بدنه خودرو انجام میشود. این تکنیک به دلیل سرعت و کارایی بالا، در میان متخصصان و مشتریان بسیار محبوب است.
لیسهگیری چیست؟
لیسهگیری فرآیندی است که طی آن خطوط، خراشها و فرورفتگیهای جزئی روی بدنه خودرو با استفاده از مواد پرکننده (معمولاً خمیر یا رنگ مخصوص) و ابزارهای مناسب، به حالت اولیه بازگردانده میشوند. این روش بدون نیاز به رنگآمیزی کامل، آسیبها را برطرف کرده و ظاهر خودرو را بهبود میبخشد.
مزایای لیسهگیری
- هزینه پایین: در مقایسه با رنگآمیزی کامل، لیسهگیری اقتصادیتر است.
- زمان کمتر: این فرآیند معمولاً در زمان کوتاهتری انجام میشود.
- حفظ رنگ اصلی: با لیسهگیری، نیازی به رنگآمیزی کل بخش آسیبدیده نیست و رنگ اصلی خودرو حفظ میشود.
- جلوگیری از کاهش ارزش خودرو: به دلیل حفظ رنگ اصلی، ارزش خودرو در زمان فروش کمتر کاهش مییابد.
ابزارهای مورد نیاز برای لیسهگیری
- لیسه پلاستیکی یا فلزی: ابزاری است که برای پخش کردن مواد پرکننده روی سطح آسیبدیده استفاده میشود.
- مواد پرکننده (خمیر یا بتونه مخصوص): برای پر کردن خراشها و فرورفتگیهای کوچک.
- رنگ مخصوص بدنه خودرو: برای تطبیق دقیق با رنگ اصلی خودرو.
- کاغذ سنباده: برای صاف کردن سطح و آمادهسازی آن.
- پولیش و واکس: برای ایجاد براقیت و یکنواختی سطح.
- اسپری شفاف کننده: برای تثبیت رنگ و ایجاد پوشش محافظتی.
مراحل لیسهگیری در آموزش صافکاری (آموزش PDR)
۱. آمادهسازی سطح
- ابتدا سطح آسیبدیده باید تمیز و خشک شود تا هیچگونه گرد و غبار، روغن یا آلودگی وجود نداشته باشد.
- استفاده از مواد شوینده مناسب و دستمالهای نرم برای اطمینان از تمیزی سطح الزامی است.
۲. سنبادهکشی سطح
- با استفاده از کاغذ سنباده مناسب (معمولاً با درجه زبری ۱۰۰۰ یا بالاتر)، سطح خراشیده صاف و آماده میشود.
- این مرحله به از بین بردن لبههای تیز خراش و ایجاد چسبندگی بهتر برای مواد پرکننده کمک میکند.
۳. استفاده از مواد پرکننده
- خمیر یا بتونه مخصوص باید با استفاده از لیسه به صورت یکنواخت روی محل آسیبدیده اعمال شود.
- فشار مناسب روی لیسه، به پر شدن کامل خطوط و خراشها کمک میکند.
- پس از اعمال خمیر، زمان کافی برای خشک شدن مواد لازم است (معمولاً ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بسته به نوع ماده).
۴. سنبادهکشی مجدد
- پس از خشک شدن مواد پرکننده، مجدداً سطح با کاغذ سنباده صاف میشود تا یکنواختی سطح و هماهنگی آن با بخشهای اطراف تضمین شود.
۵. تطبیق رنگ و رنگآمیزی سطح
- رنگ مخصوص بدنه خودرو باید دقیقاً با رنگ اصلی خودرو تطبیق داده شود.
- با استفاده از اسپری رنگ یا قلممو، رنگ روی سطح اعمال میشود.
- برای هماهنگی بیشتر، معمولاً از اسپری تثبیتکننده رنگ استفاده میشود.
۶. پولیش نهایی
- پس از خشک شدن رنگ، با استفاده از پولیش و واکس، سطح براق و یکنواخت میشود.
- این مرحله به حذف خطوط اضافی و ایجاد ظاهری کاملاً طبیعی کمک میکند.
نکات مهم در لیسهگیری
- تطبیق دقیق رنگ: یکی از مهمترین مراحل لیسهگیری، تطبیق رنگ جدید با رنگ اصلی خودرو است. در صورت عدم تطابق، نتیجه نهایی چندان رضایتبخش نخواهد بود.
- زمانبندی مناسب: زمان کافی برای خشک شدن مواد پرکننده و رنگ بسیار مهم است تا از ایجاد ترک یا خرابی در آینده جلوگیری شود.
- تمرین و مهارت: لیسهگیری نیاز به دقت و تجربه دارد؛ بنابراین انجام آن توسط متخصص یا با آموزش مناسب توصیه میشود.
- ابزار مناسب: استفاده از ابزارهای باکیفیت و مواد استاندارد تاثیر مستقیمی بر نتیجه نهایی دارد.
کاربردهای لیسهگیری
- رفع خراشهای ناشی از تصادفات جزئی.
- پر کردن خطوط عمیق روی بدنه خودرو.
- بازسازی زیبایی خودرو بدون نیاز به رنگآمیزی کامل.
- آمادهسازی خودرو برای فروش و افزایش ارزش ظاهری آن.
جمعبندی
لیسهگیری یکی از روشهای کاربردی و کمهزینه برای بهبود ظاهر خودرو و رفع آسیبهای جزئی است. با رعایت مراحل ذکرشده و استفاده از ابزار و مواد مناسب، میتوان نتایج حرفهای و رضایتبخشی به دست آورد. این روش به دلیل حفظ رنگ اصلی و صرفهجویی در زمان و هزینه، بهویژه برای خراشهای کوچک، بسیار ایدهآل است. با تمرین و یادگیری تکنیکهای صحیح، هر فردی میتواند این فرآیند را به صورت حرفهای انجام دهد.