دوره لیسه گیری و آموزش PDR
لیسهگیری و آموزش PDR دو روش رایج برای ترمیم خراشها و آسیبهای بدنه خودرو هستند. این روشها در شرایط مختلف مورد استفاده قرار میگیرند و هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارند.
۱. لیسهگیری (لیسهکاری)
لیسهگیری یک روش برای ترمیم خراشهای کوچک و جزئی روی بدنه خودرو است. در این روش، از مواد خاص مانند بتونه و رنگ خشک برای پوشاندن و ترمیم خراشها استفاده میشود. مراحل لیسهگیری شامل موارد زیر است:
- آمادهسازی سطح بدنه: قبل از شروع کار، بدنه خودرو باید کاملاً خشک و تمیز باشد. هرگونه گرد و غبار یا رطوبت ممکن است باعث کاهش کیفیت کار شود.
- استفاده از بتونه: پس از تمیز کردن سطح، بتونه مخصوص را روی خراشها و آسیبهای جزئی میمالند و سطح را صاف میکنند. سپس باید صبر کرد تا بتونه به خوبی خشک شود.
- رنگآمیزی: بعد از خشک شدن بتونه، از رنگ خشک که با رنگ بدنه خودرو مطابقت دارد استفاده میشود تا خراشها را بپوشاند. این مرحله به دقت و مهارت نیاز دارد تا نتیجه نهایی به شکل طبیعی باشد و تفاوتی با رنگ اصلی نداشته باشد[۱].
۲. آموزش PDR
آموزش PDR یا آموزش صافکاری بدون رنگ یک روش پیشرفته و جدید برای رفع آسیبها و فرورفتگیهای بدنه خودرو است که بدون نیاز به رنگآمیزی صورت میگیرد. این روش به دو نوع کلی تقسیم میشود:
- آموزش PDR با ابزار: در این روش از ابزارهای مخصوصی مانند چکشهای کوچک و وسایل فشاردهنده استفاده میشود تا فرورفتگیها را به حالت اولیه بازگرداند.
- آموزش PDR با دستگاه PDR و …. : برخی اوقات از دستگاههای خاص مانند دستگاه صافکاری و … که با استفاده از مکش یا ضربه کار میکنند، برای اصلاح فرورفتگیها استفاده میشود.
این روش معمولاً برای رفع آسیبهای کوچک و متوسط مناسب است و به دلیل عدم نیاز به رنگآمیزی، زمان و هزینه کمتری نسبت به آموزش صافکاری سنتی دارد.
۳. تفاوتهای کلیدی بین لیسهگیری و آموزش PDR
- نوع آسیب: لیسهگیری بیشتر برای خراشها و آسیبهای سطحی استفاده میشود، در حالی که آموزش PDR برای فرورفتگیها و آسیبهای عمقیتر مناسب است.
- نیاز به رنگآمیزی: در لیسهگیری، پس از اعمال بتونه باید رنگآمیزی انجام شود، در حالی که در آموزش PDR نیازی به رنگآمیزی وجود ندارد.
- هزینه و زمان: آموزش PDR به دلیل عدم نیاز به رنگآمیزی و استفاده از ابزارهای خاص مانند دستگاه PDR و میله صافکاری و … ، سریعتر و ارزانتر از لیسهگیری است. با این حال، هر دو روش بسته به نوع و شدت آسیب میتوانند هزینههای متفاوتی داشته باشند.
۴. مزایای آموزش PDR نسبت به روشهای سنتی
- حفظ رنگ اصلی خودرو: یکی از بزرگترین مزایای آموزش PDR این است که رنگ بدنه خودرو دست نخورده باقی میماند، که این مسئله برای خریداران خودرو اهمیت زیادی دارد.
- زمان کمتر: این روش به طور قابل توجهی سریعتر از روشهای سنتی آموزش صافکاری است، چرا که نیازی به رنگآمیزی و خشک شدن رنگ نیست.
- دوستدار محیط زیست: در آموزش PDR ، چون از مواد شیمیایی کمتری مانند رنگ و بتونه استفاده نمیشود، این روش از لحاظ زیست محیطی سالمتر است.
۵. انتخاب روش مناسب
انتخاب بین لیسهگیری و آموزش PDR بستگی به نوع و شدت آسیب دارد. برای خراشهای سطحی و کوچک، لیسهگیری روش مناسبی است. اما در صورت وجود فرورفتگیها و آسیبهای عمقی، آموزش PDR بهترین گزینه است. همچنین، اگر اهمیت حفظ رنگ اصلی خودرو بالا باشد، آموزش PDR برتری خواهد داشت.
۶. نکات مهم در اجرای لیسهگیری و آموزش PDR
- دقت در انتخاب متخصص: برای هر دو روش نیاز است تا کار توسط افراد ماهر و متخصص انجام شود. عدم دقت در اجرای مراحل میتواند به نتیجه نامطلوب منجر شود.
- ابزار و مواد با کیفیت: استفاده از ابزار و مواد با کیفیت در هر دو روش اهمیت بالایی دارد و میتواند بر کیفیت نهایی کار تاثیر بگذارد.
- شرایط محیطی: لیسهگیری باید در محیط خشک و بدون گرد و غبار انجام شود تا بتونه و رنگ به خوبی بر سطح بدنه قرار گیرند.