نکات رنگ سازی و لیسه گیری در آموزش صافکاری

لیسه گیری و رنگ‌سازی دو بخش مهم در فرایند آموزش صافکاری و نقاشی خودرو هستند که به بهبود ظاهر و تعمیر بدنه‌های آسیب‌دیده کمک می‌کنند. این دو مهارت می‌توانند اثرات خط و خش‌های جزئی و آسیب‌های رنگی را از بین برده و خودروی آسیب‌دیده را به حالت اولیه بازگردانند.

۱. لیسه‌گیری خودرو در آموزش صافکاری

لیسه‌گیری در آموزش صافکاری  یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای ترمیم خط و خش‌های سطحی روی بدنه خودرو است. این فرایند شامل پر کردن شیارها و خش‌های کوچک با استفاده از مواد مخصوص و هم‌سطح‌کردن این مواد با سطح بدنه خودرو است. یکی از نکات کلیدی در لیسه‌گیری، دقت و هماهنگی با کد رنگ خودرو است تا رنگ نهایی با رنگ اصلی خودرو یکپارچه شود. لیسه‌گیری به دو روش دستی و ماشینی انجام می‌شود و در نهایت، سطح نهایی باید صاف و بدون ناهماهنگی باشد.

۲. مراحل لیسه‌گیری خودرو

  • آماده‌سازی سطح: ابتدا باید سطح بدنه خودرو را کاملاً تمیز و از چربی‌ها و ذرات دیگر پاک کرد. تمیزی و خشک بودن سطح بسیار مهم است تا بتونه یا رنگ به خوبی بچسبد.
  • استفاده از بتونه: خش‌های روی سطح باید با مواد خاصی مانند بتونه پر شوند و سپس این مواد با دقت به وسیله لیسه صاف شوند.
  • تراز کردن سطح: بعد از خشک شدن بتونه، باید سطح به‌خوبی سنباده‌زنی شود تا با سطح بقیه بدنه خودرو هم‌سطح گردد.
  • رنگ‌آمیزی: در مرحله آخر، روی سطحی که لیسه‌کاری شده است، رنگ مخصوص با کد رنگ خودرو استفاده می‌شود تا تفاوتی با رنگ اصلی بدنه مشاهده نشود .

۳. رنگ‌سازی خودرو در آموزش صافکاری

رنگ‌سازی در آموزش صافکاری به معنای انتخاب و ترکیب صحیح رنگ برای ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده خودرو است. یکی از چالش‌های بزرگ در این بخش، تطبیق دقیق رنگ ترمیمی با رنگ اصلی بدنه خودرو است. رنگ‌سازان معمولاً با استفاده از کد رنگ‌های استاندارد و یا ترکیب رنگ‌ها به این تطابق می‌رسند. روش‌های نوین رنگ‌سازی به تکنسین‌ها کمک می‌کند که فرآیند ترکیب رنگ‌ها را به شکلی دقیق‌تر و سریع‌تر انجام دهند .

۴. مراحل رنگ‌سازی خودرو

  • شناخت کد رنگ: هر خودرو دارای کد رنگ مخصوص به خود است که باید قبل از شروع فرایند رنگ‌سازی شناسایی شود. این کد معمولاً در دفترچه خودرو یا در برچسب‌های داخلی خودرو ذکر شده است.
  • ترکیب رنگ: با استفاده از کد رنگ یا تشخیص چشمی، تکنسین‌ها رنگ مناسب را تهیه می‌کنند. این مرحله نیاز به دقت و تجربه بالا دارد، زیرا یک اشتباه کوچک می‌تواند باعث تفاوت رنگ بین بخش تعمیرشده و بخش‌های سالم شود.
  • پاشش رنگ: پس از ترکیب رنگ، از دستگاه‌های مخصوص مانند دستگاه صافکاری ، دستگاه PDR و .. برای پاشش دقیق و یکدست رنگ روی سطح خودرو استفاده می‌شود. این کار به صورت لایه‌لایه انجام می‌شود تا ضخامت مناسب و ظاهر یکدست حاصل شود.
  • خشک‌کردن: خشک شدن رنگ نهایی نیاز به دقت و زمان کافی دارد تا هیچ اثر ناهماهنگی در سطح باقی نماند .

۵. نکات کلیدی در لیسه‌گیری و رنگ‌سازی

  • مهارت و دقت: لیسه‌گیری و رنگ‌سازی نیاز به مهارت و دقت زیادی دارند. هر چه تکنسین دقت بیشتری داشته باشد، نتیجه نهایی به خودروهای نو نزدیک‌تر خواهد بود.
  • استفاده از ابزار مناسب: ابزارهای مناسب برای سنباده‌زنی، پاشش رنگ، و لیسه‌گیری نقش مهمی در کیفیت کار دارند.
  • آشنایی با انواع رنگ: تکنسین‌ها باید با انواع رنگ‌های متالیک و صدفی و نحوه کار با آن‌ها آشنا باشند، زیرا رنگ‌های مختلف نیاز به روش‌های متفاوتی در آماده‌سازی و اعمال دارند.
  • محیط کاری مناسب: برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به رنگ‌های ترمیمی و ایجاد نقص در سطح کار، محیط کار باید عاری از ذرات معلق و آلودگی باشد .

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *